Hur går det till när man byter förvaltare?

Att byta till Simpleko som ekonomisk förvaltare är enkelt. Det enda ni behöver göra är att säga upp avtalet med er nuvarande förvaltare i tid, så det inte förlängs automatiskt.

Hur hanteras uppstarten?

Så snart vi ha ett signerat avtal lägger vi in er som kund i Portalen och börjar förbereda uppstarten. Det vi behöver från er är en fullmakt att kontakta er tidigare förvaltare för att hämta in uppgifter.

Det är via Portalen, vår digitala plattform för ekonomisk förvlatning, som vi kommer att kommunicera kring uppstarten. Vi skapar ett uppstartsärende, med en checklista på de uppgifter som ska hanteras inför uppstarten. Det är några uppgifter där vi behöver ha in svar från er. I övrigt sköter vi övergången via kontakt med er tidigare förvaltare.  

Det är en fördel att alla i styrelsen kan följa ärendet och se allt kring uppstarten som finns samlat på ett ställe, enkelt och tillgängligt. 

Hur får vi information?

När vi närmar oss förvaltningsstarten blir ni inbjudan till ett uppstartsmöte inför vårt samarbete framöver. Här får ni tillfälle att lära känna oss och vår förvaltningstjänst lite närmare. Vi går igenom Portalen, vårt systemstöd, där ni får information om de viktigaste funktionerna, så att ni kan komma igång. Det kommer också att finnas tid för frågor.  

När är allt klart?

Uppstartsärendet kommer att finnas kvar till dess att alla punkter är klara. Vissa uppgfiter som till exempel att lägga in era ingående balanser och uppdatera lägenhetsregister, kan pågå även efter att förvaltningen startat. Det krävs dock inget arbete från er i styrelsen under denna tid. Förutom svar på frågor vid behov.

Vad händer nu?

När förvaltningen startar kommer ni att kunna se alla medlemsavier, leverantörsfakturor och digital post med mera som finns samlat i Portalen.

Ert kundteam finns redo för att stötta er och komma in i de löpande rutinerna. Den löpande kontakten sker oftast via ärenden i Ärendehanteraren, som ni redan kommit i kontakt med via uppstartsärendet. I Ärendehanteraren kommer styrelsen att ha tillgång till all information kring alla aktuella och tidigare ärenden. Detta är en fördel om det framöver byts ut någon medlem i styrelsen.

Vi ser fram emot att få hjälpa er förening till en enklare förvaltning! 

Begär offert

Denna sida stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare t ex Chrome eller Firefox.