Hur går det till när man byter förvaltare?

Att byta till Simpleko som ekonomisk förvaltare är enkelt. Det enda ni behöver göra är att säga upp avtalet med er nuvarande förvaltare i tid, så det inte förlängs automatiskt.

Hur hanteras uppstarten?

Så snart vi har signerat ett avtal med er, startar vi upp er som kund i Portalen, vår digitala plattform för ekonomisk förvaltning. Det är i Portalen vi kommunicerar via Ärendehanteraren, och vi börjar med ett s.k. uppstartsärende med en checklista för allt som ska göras inför förvaltningsstarten. Det är en fördel att alla i styrelsen kan följa ärendet och se allt kring uppstarten som finns samlat på ett ställe, enkelt och tillgängligt. 

Vi behöver en fullmakt från er så vi kan hämta in uppgifter från er nuvarande förvaltare då vi sköter de flesta uppgifterna via kontakt med dem. Det finns några uppgifter där vi behöver ha in svar från er.

Hur får vi information?

Ni blir tidigt inbjudna till ett uppstartsmöte inför vårt samarbete framöver så att det mesta är klart inför första utskicket av avier (aviseringen) som sker månaden innan förvaltningsstarten. Här får ni tillfälle att lära känna oss och vår förvaltningstjänst lite närmare. Vi går igenom Portalen och ni lär er de viktigaste funktionerna så att ni kan komma i gång. Det kommer också att finnas tid för frågor.  

När är allt klart?

Lagom till förvaltningsstart blir ni tilldelade ett kundteam som består av en ekonom, en avgift/hyresadministratör och en redovisningsassistent. Kundteamet är redo att stötta er och komma in i de löpande rutinerna. Uppstartsärendet kommer att finnas kvar till dess att alla punkter är klara. Vissa uppgifter som till exempel att lägga in era ingående balanser och uppdatera eventuella lägenhetsregister (beroende på bolagsform), kan pågå även efter att förvaltningen startat. Det krävs dock inget arbete från er i styrelsen under denna tid. Förutom svar på frågor vid behov.

Vad händer nu?

När förvaltningen startar kommer ni att kunna se alla avier, leverantörsfakturor och digital post med mera som finns samlat i Portalen.

Den löpande kontakten med kundteamet sker oftast via ärenden i Ärendehanteraren, som ni redan kommit i kontakt med via uppstartsärendet. I Ärendehanteraren har styrelsen tillgång till alla aktuella och tidigare ärenden. Detta är en fördel om det framöver byts ut någon medlem i styrelsen eller en i kundteamet.

Vi ser fram emot att få hjälpa er förening till en enklare förvaltning! 

Varmt välkommen att kontakta oss!

Begär offert

Denna sida stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare t ex Chrome eller Firefox.