förenkla styrelsearbetet brf styrelseledamöter sitter i möte

Hur fungerar en samfällighetsförening?

Det blir allt vanligare att det bildas samfällighetsföreningar för att förvalta gemensamma ytor eller anläggningar. Men vad är en samfällighet och hur förvaltas en samfällighetsförening?

Senast uppdaterad 11 januari 2023 Samfällighet

Vad är en samfällighet?

En samfällighet kan bildas när flera fastigheter gemensamt äger och förvaltar gemensamma ytor eller anläggningar.

En gemensamhetsanläggning är något som är till nytta för flera fastigheter. Den kan vara till exempel en väg, grönytor och lekplatser, garage och parkeringsplatser eller energianläggningar. Gemensamhetsanläggningen bildas vid lantmäteriförrättningen. En av fördelarna med detta är att det är fastigheterna som är anslutna till den och inte ägarna personligen. Det är vanligt att radhus- eller fritidshusområden men även flera bostadsrättsföreningar kan bilda samfälligheter för gemensamhetsanläggningar.

Det finns även marksamfälligheter som avser land- eller vattenområden som ägs gemensamt av flera fastigheter.

En samfällighet kan förvaltas på två sätt:

  • Av en särskilt bildad samfällighetsförening (föreningsförvaltning)

  • Delägarförvaltning – förvaltas direkt av delägarna som måsta vara överens i alla beslut.

Hur ser jag uppgifter om min samfällighet?

För att se uppgifter om din fastighet och om den är ansluten till en gemensamhetsanläggning kan du gå till Lantmäteriets tjänst Min fastighet

Vad är en samfällighetsförening?

En samfällighetsförening bildas för att sköta förvaltningen av samfälligheten.

Samfällighetsföreningen är en juridisk person, som har tilldelats ett organisationsnummer när den registrerats hos Lantmäteriet. Medlemmarna är ägarna av de fastigheter som har andel i en samfällighet eller gemensamhetsanläggning.

Medlem i samfällighetsföreningen
I samband med att man köper en fastighet som har andel i en samfällighet blir man direkt i samband med att man köpet av fastigheten medlem i samfällighetsföreningen.

Medlemmarna har både ansvar och inflytande över den gemensamma egendomen.

Hur hanteras förvaltning av samfällighetsföreningen?

I en samfällighetsförening finns stadgar med bestämmelser om hur verksamheten ska drivas. För att förenkla förvaltningen utses ofta en styrelse att sköta förvaltningen.

Det är viktigt att skilja på fastighetens behov och ägarens. Det är också viktigt att vara medveten om att förvaltningen endast ska avse det som finns med i anläggningsbeslutet. Anläggningsbeslut är det beslut som fattas av lantmätaren vid en förrättning. Beslutet omfattar bland annat gemensamhetsanläggningens ändamål, läge, storlek och vilka fastigheter som är anslutna.

Utöver stadgarna finns den övergripande lagen som kallas samfällighetslagen. Även fastighetsbildningslagen och anläggningslagen är viktiga lagar.

För styrelsen som hanterar den löpande förvaltningen finns det också andra lagar som man behöva känna till som bokföringslagen, GDPR, lagen om penningtvätt och reglerna kring moms för att nämna några.

Momsskyldighet för samfällighetsföreningar

Enligt ett ställningstagande från Skatteverket 2022 anser de att samfällighetsföreningar numera ska redovisa moms på de varor och tjänster de säljer vidare till medlemmarna. Detta gör att många samfällighetsföreningar nu måste momsregistrerar sig och redovisa moms.

Läs mer om moms i en samfällighetsförening.

Mia Holmqvist Andersson

Mia Holmqvist Andersson

Leveranschef Ekonomisk förvaltning

mia.holmqvistandersson@simpleko.se

Relaterade artiklar

brf förvaltning utifrån era behov person med brun skjorta sitter vid datorn

Ekonomisk förvaltning utifrån era behov

Vi vet att varje bostadsrättsförening, samfällighetsförening och fastighetsägare har unika förutsättningar – oavsett om det handlar om en mindre Brf, en privat hyresvärd eller ett kommersiellt fastighetsbolag. Med Simpleko får du tillgång till smarta digitala verktyg kombinerat med personlig expertis. Vi är specialister på ekonomisk förvaltning och anpassar vårt erbjudande efter just dina behov.

Vad våra kunder säger om oss

Simpleko-nöjdkund-Idtjärnet Västra Samfällighetsförening.png

Idtjärnet Västra Samfällighetsförening

"Simpleko har kompetenta medarbetare och bra processer som passar vår verksamhet. Det är ett nöje att samarbeta med er."

Simpleko-nöjdkund-Brf Hermes.png

Brf Hermes

"För en mindre föreningen finns stora fördelar att ha en förvaltare med fullservice. Vi har fullt förtroende att Simpleko alltid kan bistå oss och vara ett viktigt stöd i både den löpande verksamheten och mer strategiska frågor. Samarbetet fungerar utmärkt med tydliga kontaktvägar och snabb återkoppling. Det är så här en leverantör ska fungera."

Simpleko-nöjdkund-Brf Skånegård.png

Brf Skånegård

"Vi bytte från en konkurrerande ekonomisk förvaltare till Simpleko för 2,5 år sedan. Kvalitén är mycket förbättrad. Svarstiderna vid frågor är mycket korta och det finns flera överskådliga och praktiska verktyg i portalen. Att vår kostnad för den ekonomiska förvaltningen avsevärt blev lägre är också ett plus."

Simpleko-nöjdkund-Brf Draken i Åmål.png

Brf Draken i Åmål

”Vi har haft glädjen av att samarbeta med Simpleko under många år. Samarbetet har fungerat utmärkt på alla sätt. Vi har alltid fått hjälp med de frågor vi har ställt antingen direkt över telefon eller genom kundportalen som ett ärende. Simplekos portal är enkel att förstå, översiktlig och lätt att hitta i.”

digital ekonomisk förvaltning portalen laptop

Nyfiken på våra tjänster?

Önskar du en presentation av våra tjänster eller en offert anpassad efter din förenings storlek och behov? Kontakta oss för en kostnadsfri och förutsättningslös offert eller ett samtal där vi berättar mer om hur vi kan hjälpa din förening.