Att byta förvaltare - enklare än du tror!

Funderar ni på att byta förvaltare?

Att byta ekonomisk förvaltare behöver varken vara krångligt eller tidskrävande. Vi på Simpleko har en väl beprövad uppstartsprocess som gör övergången smidig för er som styrelse. Ni får en personlig kontakt från dag ett och vi ser till att allt är klart inför förvaltningsstarten. Så här går det till att byta till Simpleko som ekonomisk förvaltare:

Säg upp befintligt avtal
Om ni redan har en ekonomisk förvaltare behöver ni börja med att säga upp befintligt avtal. Det är viktigt att ni gör detta i tid så att avtalet inte förlängs. När avtalet är uppsagt och vi inlett vårt samarbete sätter vi igång uppstartsprocessen direkt.
Uppstart med dedikerad kontaktperson
Efter avtalsskrivning får ni en uppstartsansvarig som ansvarar för hela övergången och uppstarten. Vi hämtar in relevant material från er befintliga förvaltare och ser till att alla system och funktioner kommer på plats. I de fall ni skött ekonomin själva stöttar vi er i att samla in och överföra det material som behövs. Vi vår digitala plattform Portalen kan ni enkelt följa hela uppstarten och se vad som är på gång och vad som återstår.
Uppstartsmöte
Innan förvaltningsstarten bjuder vi in till ett uppstartsmöte. Där får ni träffa er uppstartsansvarige, gå igenom viktiga funktioner i Portalen och ställa frågor. Målet är att ni ska känna er trygga och redo inför starten av vår förvaltning.
Förvaltningsstart
När förvaltningsstarten närmar sig blir ni tilldelade ert kundteam bestående av en ansvarig ekonom, en ansvarig för lägenhetsförteckningen och en som ansvarar för leverantörsfakturor. Ert kundteam står redo att stötta er i den löpande förvaltningen. Från och med nu har ni full tillgång till Portalen där ni bland annat kan se alla fakturor och avier, skicka ärenden till ert kundteam, hålla koll på föreningens ekonomi i realtid, hantera dokument och överlåtelser samt kommunicera med medlemmar och eller hyresgäster.

Fyra skäl att välja Simpleko

Experter på ekonomisk förvaltning

Vi fokuserar på en enda sak och är därför specialister på området. Genom vår expertis kan vi ge våra kunder den trygghet och kvalitet de behöver för att effektivt hantera sin ekonomi.

Personlig service

Varje kund har ett eget dedikerat kundteam som finns nära till hands för stöd och rådgivning. Vi strävar efter att skapa långsiktiga relationer med personlig kontakt via Portalen, mejl eller telefon.

Tryggt och pålitligt

Vi sköter ekonomin säkert och i enlighet med gällande regelverk – en trygghet för styrelser och boende. Vi levererar alltid enligt avtal, håller tidsplaner och fullföljer åtaganden.

Minskad administration och bättre beslut

Vi minskar det administrativa arbetet för styrelsen och ger tydlig proaktiv rådgivning. Det gör det lättare att fatta rätt beslut och fokusera på föreningens långsiktiga utveckling.

Vanliga frågor & svar inför byte av förvaltare

Här finner du svar på några av de vanligaste frågorna som kan uppkomma när du planerar att byta förvaltare eller redan bytt till oss och står inför förvaltningsstart.

När skickas första avin ut och hur?
Vår ambition är att skicka ut första avin cirka tre veckor innan förvaltningsstart, men allt beror på när vi får material från er tidigare förvaltare. Vi anpassar alltid förfallodatumet om aviseringen skulle bli försenad. Första avin skickas ut via post. De medlemmar som är anslutna till Kivra får automatiskt sin avi där. Tillsammans med första avin bifogar vi ett välkomstbrev där vi bland annat informerar mottagaren om hur de kan ändra aviseringssätt till kommande avier. Innan vi aviserar första gången kommer vi att skicka ett aviseringsförslag till styrelsen. Styrelsen ansvarar för att gå igenom förslaget och återkomma till oss med eventuella synpunkter och slutligen ert godkännande. Detta för att säkerställa att vi mottagit korrekta uppgifter från avgående förvaltare och att inga uppgifter misstolkats.
Hur kan medlemmarna/hyresgästerna få sina avier?
Mottagaren ansvarar själv för att välja önskat aviseringssätt enligt de instruktioner som framgår i välkomstbrevet. Vi erbjuder följande alternativ: post, Kivra, e-post, e-faktura, autogiro.
Föreningen har IMD, vad behöver vi göra inför förvaltarbytet?
Meddela kontaktuppgifterna till er mätleverantör till er kontaktperson hos oss, så tar vi kontakt med dem och ordnar med allt inför förvaltarbytet. Det är också bra om vi får information om hur ofta debitering sker och från och med vilken period vi ska börja debitera förbrukning.
Vem gör bokslutet?
Om bytet av förvaltare sker vid samma tidpunkt som det nya räkenskapsåret, till exempel den 1 januari, rekommenderar vi att bokslutet och årsredovisningen görs av er tidigare förvaltare, då det är de som skött föreningens ekonomi under det gångna året. Om er tidigare förvaltare inte har möjlighet, eller om styrelsen föredrar att Simpleko gör bokslutet, kan vi hjälpa till i mån av tid enligt gällande prislista. En förutsättning är dock att vi får allt material vi behöver från er tidigare förvaltare. Om byte av ekonomisk förvaltare sker under ett pågående räkenskapsår gör vi på Simpleko bokslutet och årsredovisningen.
Vad händer med allt fysiskt material?
Er tidigare förvaltare ska lämna över lägenhetspärmarna och eventuellt övrigt fysiskt material till styrelsen som ansvarar för arkivering. Simpleko tar endast emot digitalt material.
Vem skickar kontrolluppgift för överlåtelse av bostadsrätt?
Om förvaltningsstart sker 1 januari är det den tidigare förvaltaren/styrelsen som ansvarar för att göra kontrolluppgifterna för föregående år, om inget annat har överenskommits. Om förvaltningsstart sker under året skickar Simpleko kontrolluppgifter för hela innevarande år, förutsatt att vi får information om händelser för period innan övertagande.
Styrelsen vill betala ut arvode, hur går vi tillväga?
Styrelsen administrerar själva sina arvoden via Portalen. Ni lägger enkelt upp alla mottagares uppgifter och vilket belopp som ska betalas ut samt önskat utbetalningsdatum. Därefter ska arvodet attesteras enligt era valda attestrutiner. Vi ser sedan till att arvodet betalas ut samt ordnar med kontrolluppgifter och deklarationer. Funktionen kommer att aktiveras så snart våra medarbetare är upplagda som deklarationsombud för er förening, hos Skatteverket. Vi behöver ha behörighet att deklarera uppgifterna innan vi kan hjälpa er med utbetalning.
Mer information
Behöver ni mer information om hur vi kan underlätta vardagen för er i styrelsen? Läs mer på sidan För styrelsen eller ta del av alla våra artiklar i vår kunskapsbank.

Vad våra kunder säger om oss

Simpleko-nöjdkund-Brf Hermes.png

Brf Hermes

"För en mindre föreningen finns stora fördelar att ha en förvaltare med fullservice. Vi har fullt förtroende att Simpleko alltid kan bistå oss och vara ett viktigt stöd i både den löpande verksamheten och mer strategiska frågor. Samarbetet fungerar utmärkt med tydliga kontaktvägar och snabb återkoppling. Det är så här en leverantör ska fungera."

Simpleko-nöjdkund-Brf Skånegård.png

Brf Skånegård

"Vi bytte från en konkurrerande ekonomisk förvaltare till Simpleko för 2,5 år sedan. Kvalitén är mycket förbättrad. Svarstiderna vid frågor är mycket korta och det finns flera överskådliga och praktiska verktyg i portalen. Att vår kostnad för den ekonomiska förvaltningen avsevärt blev lägre är också ett plus."

Simpleko-nöjdkund-Brf Draken i Åmål.png

Brf Draken i Åmål

”Vi har haft glädjen av att samarbeta med Simpleko under många år. Samarbetet har fungerat utmärkt på alla sätt. Vi har alltid fått hjälp med de frågor vi har ställt antingen direkt över telefon eller genom kundportalen som ett ärende. Simplekos portal är enkel att förstå, översiktlig och lätt att hitta i.”

Simpleko-nöjdkund-Idtjärnet Västra Samfällighetsförening.png

Idtjärnet Västra Samfällighetsförening

"Simpleko har kompetenta medarbetare och bra processer som passar vår verksamhet. Det är ett nöje att samarbeta med er."

digital ekonomisk förvaltning portalen laptop

Nyfiken att testa våra tjänster?

Önskar du en presentation av våra tjänster eller en offert anpassad efter din förenings storlek och behov? Kontakta oss för en kostnadsfri och förutsättningslös offert eller ett samtal där vi berättar mer om hur vi kan hjälpa din förening.