NyMedlem, start 16 mars!

Nu introducerar vi en digital, tryggare och mer effektiv helhetslösning för överlåtelsehanteringen. I plattformen, NyMedlem, hanteras allt från mäklarbild till överlåtelse och medlemsansökan i en helt digital, sömlös och effektiv process.  

Ingen mer manuell hantering av överlåtelsehandlingarna, då allt hanteras digitalt via en gemensam plattform - NyMedlem. Här sker all kommunikation mellan mäklare och styrelse och status för ansökan visas löpande. Ni får uppdateringar via e-postnotiser för att ha koll på status i överlåtelseprocessen, till exempel när det är dags att godkänna medlemskap.  

E-postnotiser kommer att skickas till den e-postadress som vi har som er kontaktadress. Ni hittar den i Portalen i vänstermenyn under Övrigt -> Föreningsinformation -> Kontaktuppgifter.  

OBS! Om ni vill ha e-postnotiserna för att godkänna medlemskapsansökningar till någon annan e-postadress är det viktigt att ni meddelar oss omgående i ett ärende så vi kan uppdatera era kontaktuppgifter! 

Så här fungerar NyMedlem:

För mäklare

  • Inför försäljning 
    Mäklaren köper och laddar ned mäklarbild samt annan objekts­information. Medgivande till mäklarbild ges enkelt av säljaren via BankID. 
  • Registrering 
    Mäklaren registrerar och laddar upp överlåtelsen och medlemskapsansökan digitalt till aktuell bostadsrättsförening. En digital medlemsansökan skapas automatiskt i tjänsten. 
För styrelsen 
  • Granskning 
    Notis skickas till styrelsens e-postadress med länk till NyMedlem. Inloggning sker med BankID. Överlåtelseavtalet inklusive medlemskapsansökan granskas av styrelsen. Ni begär eventuella kompletteringar som till exempel fullmakt, borgensförbindelse eller lönespecifikation direkt i NyMedlem.
    Det är också här som ni enkelt kan begära och få en kreditupplysning presenterad. 
  • Beslut 
    Styrelsen tar beslut om att godkänna eller avslå medlemskapsansökan. Samtliga ledamöter i styrelsen, som är registrerade hos Bolagsverket, kan godkänna medlemskapet via inloggning med BankID. (Det räcker att en person godkänner).
    När medlemskapsansökan är godkänd skickas det direkt tillbaka till mäklaren för kännedom, samt till oss på Simpleko för registrering i lägenhetsförteckningen.  
  • Ändringar efter beslut 
    Vid ändring av tillträdesdag eller något annat som påverkar överlåtelsen gör mäklaren ändringen direkt i NyMedlem. Ni får en notis om detta för att godkänna ändringen. När den är godkänd skickas informationen till oss för uppdatering. 
  • Status-vy
    Du kan alltid logga in i NyMedelm för att få satus på överlåtelserna. Här syns pågående, godkända, avslagna och de där åtgärd krävs. 

    En notis skickas alltid till styrelsens e-postadress med länk till NyMedlem när det finns något att hantera.
Undantag
  • Är det en överlåtelse som sker utan mäklare, hanteras den på samma sätt som idag, det vill säga via ärende.
  • Det gäller även överlåtelser där säljaren inte har BankID, för att kunna ge mäklaren medgivandet i NyMedlem, då hanteras de ocskå som idag.

Start den 16 mars 

Mäklarna kommer att hänvisas till att använda NyMedlem från och med den 16 mars 2022, för allt från att begära mäklarbild till att registrera överlåtelsen.  

Då överlåtelseprocessen börjar med att mäklaren tar ut en mäklarbild innan visning och försäljning, räknar vi med att de första överlåtelserna som kan komma till er för godkännande via NyMedlem troligen blir i början av april.

Logga in i styrelseportalen för NyMedlem

 

Till För styrelsen

Denna sida stödjer inte webbläsaren Internet Explorer. För bästa upplevelse rekommenderar vi att du byter till en annan webbläsare t ex Chrome eller Firefox.