Simpleko_Man med kopp.jpg

Vad innebär ekonomisk förvaltning för en samfällighetsförening?

Ekonomisk förvaltning för en samfällighetsförening handlar bland annat om att hantera föreningens ekonomi på ett ansvarsfullt sätt, budgetera för framtiden och säkerställa att alla avgifter betalas in.

Senast uppdaterad 26 oktober 2023 Samfällighet Ekonomisk förvaltning

Vad är fördelarna med ekonomisk förvaltning för samfällighetsförening?

Att ha en bra ekonomisk förvaltning är viktigt för styrelsen i en samfällighetsförening. Många av styrelseledamöterna har sina vanliga jobb vid sidan av och det kan vara svårt att hinna med allt som ska hanteras. Det är också ett stort ansvar. En professionell ekonomisk förvaltare kan hjälpa till med att hantera föreningens ekonomi på ett korrekt sätt. Vi skapar en budget, håller koll på intäkter och kostnader och ser till att allt betalas i tid.

Genom att ta hjälp av en ekonomisk förvaltare blir det också lättare och mer tid över för styrelsen att svara på medlemmarnas frågor i vardagen, om det som ingår i samfällighetens anläggningsbeslut.

Vad ingår i den ekonomiska förvaltningen för samfälligheter hos Simpleko

  • Löpande bokföring: Vi håller reda på intäkter och kostnader, och se till att alla transaktioner är korrekt

  • Avstämningar: Jämföra bokföring med bankkonton, fakturor och andra ekonomiska dokument för att säkerställa att allt stämmer överens.

  • Momshantering: Nya regler och lagkrav har tillkommit på senare tid, vilket innebär att betydligt fler samfällighetsföreningar behöver Det innebär att föreningen även ska bokföra moms och tillhörande momsredovisning.

  • Betalning av fakturor: Vi ser till att alla fakturor betalas i tid och att det finns tillräckligt med medel för att täcka betalningarna.

  • Arvoden till styrelsen: Utbetalning av arvode till styrelsen, samt hantering av löner om föreningen har anställda.

  • Lån: Att föra lånereskontra med aktuella ränte- och amorteringsvillkor samt bokföra och betala låneavier.

  • Budget, prognoser och bokslut: Vi skapar en budget med tillhörande debiteringslängd för föreningens Gör prognoser och när året är slut sammanställs ett förslag till årsbokslut som att visar föreningens ekonomiska situation.

  • Årsredovisning: Vi sammanställer all information från året som gått, i en årsredovisning som innehåller förvaltningsberättelse, resultat och balansräkning samt notanteckningar, för styrelsen och revisorerna att godkänna.

  • Medlemsregister: Vi registrerar ägarbyten för ett korrekt medlemsregister, som ligger till grund för debiteringslängden.

  • Påminnelser: skicka ut påminnelser till medlemmar som inte betalar sina avgifter i tid och hantera eventuella inkassokrav samt verkställighet hos kronofogden.

Allt detta kan ingå i vår ekonomiska förvaltning, men hur mycket hjälp er styrelse vill ha beror på föreningens storlek och behov. Framför allt handlar det om att hjälpa styrelsen hantera dessa uppgifter på ett korrekt och ansvarsfullt sätt.

Att tänka på vid val av ekonomisk förvaltare för samfällighet

När man som samfällighetsförening ska anlita en ekonomisk förvaltare är det viktigt att ta hänsyn till hur mycket arbete man själv är villig och kapabel att utföra. Det är också viktigt att bestämma sig för vilka områden man vill att förvaltaren ska ta ansvar för. Detta kan påverka priset och det kan vara fördelaktigt att göra vissa saker själva medan man har bra stöd och hjälp från en förvaltare.

Det är bra att ta in offerter från flera olika förvaltare och att be dem visa hur deras lösning ser ut. När man jämför offerterna är det viktigt att kontrollera vad som ingår i det fasta årsarvodet och vilka uppgifter förvaltaren vill ta betalt för när de inträffar. Det är också viktigt att se till att förvaltaren har rätt kompetens och erfarenhet av att förvalta samfällighetsföreningar. Att ha bra kommunikation och tillgänglighet och att man följer GDPR och andra relevanta regler är också viktigt för att säkerställa att föreningens personuppgifter hanteras på ett säkert sätt enligt gällande lagstiftning.

Erfarenhet och kompetens
Har förvaltaren relevant erfarenhet och kompetens inom ekonomisk förvaltning för samfällighetsföreningar?

Referenser och omdömen
Kan du få referenser och omdömen från tidigare kunder för att få en uppfattning om förvaltarens kvalitet och tillförlitlighet samt ekonomiska ställning?

Pris
Är det tydligt vilka kostnader som ingår i det fasta årsarvodet och vad som faktureras rörligt, så du kan jämföra dem med andra förvaltare?

Kommunikation och tillgänglighet
Är förvaltare lätt att kommunicera med och är tillgänglig för att hantera frågor och problem?

GDPR och compliance
Har förvaltaren koll på och följer de GDPR och andra relevanta regler och bestämmelser?

Digitala verktyg och lösningar
Kan förvaltaren erbjuda digitala verktyg och lösningar, som gör det enklare att hantera föreningens ekonomi?

Flexibilitet och anpassning
Är förvaltaren flexibel och kan anpassa tjänsterna efter er förenings specifika behov och krav?

Support och rådgivning
Erbjuder förvaltaren support och rådgivning till styrelsen, för att hjälpa till att hantera och förvalta föreningens ekonomi på ett effektivt sätt?

Ekonomisk förvaltning i samfällighetsförening - en summering

Ekonomisk förvaltning är en viktig del av att sköta en samfällighetsförening, kanske den viktigaste. Det handlar om att hantera och övervaka föreningens ekonomi på ett effektivt sätt. En samarbetspartner och ett bollplank för att styrelsemedlemmarna ska känna sig trygga i sitt uppdrag. Att välja rätt ekonomisk förvaltare och att ha ett bra avtal är viktigt för att säkerställa att föreningens ekonomi hanteras på ett effektivt sätt och att föreningens personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR. Att jämföra olika förvaltare och att kontrollera vad som ingår i tjänsterna är viktigt för att hitta den bästa lösningen för föreningen.

Susanne Lindh

Susanne Lindh

Vd

susanne.lindh@simpleko.se

Relaterade artiklar

Experter på ekonomisk förvaltning för bostadsrättsföreningar, samfälligheter och privata fastighetsägare i hela Sverige.

Ekonomisk förvaltning utifrån era behov

Vi vet att varje bostadsrättsförening, samfällighetsförening och fastighetsägare har unika förutsättningar – oavsett om det handlar om en mindre Brf, en privat hyresvärd eller ett kommersiellt fastighetsbolag. Med Simpleko får du tillgång till smarta digitala verktyg kombinerat med personlig expertis. Vi är specialister på ekonomisk förvaltning och anpassar vårt erbjudande efter just dina behov.

Fyra skäl att välja Simpleko

Experter på ekonomisk förvaltning

Vi fokuserar på en enda sak och är därför specialister på området. Genom vår expertis kan vi ge våra kunder den trygghet och kvalitet de behöver för att effektivt hantera sin ekonomi.

Personlig service

Varje kund har ett eget dedikerat kundteam som finns nära till hands för stöd och rådgivning. Vi strävar efter att skapa långsiktiga relationer med personlig kontakt via Portalen, mejl eller telefon.

Tryggt och pålitligt

Vi sköter ekonomin säkert och i enlighet med gällande regelverk – en trygghet för styrelser och boende. Vi levererar alltid enligt avtal, håller tidsplaner och fullföljer åtaganden.

Minskad administration och bättre beslut

Vi minskar det administrativa arbetet för styrelsen och ger tydlig proaktiv rådgivning. Det gör det lättare att fatta rätt beslut och fokusera på föreningens långsiktiga utveckling.

Ekonomisk förvaltning som förenklar för styrelsen i bostadsrättsförening och samfällighetsförening

Branschens nöjdaste kunder

För andra året i rad har Simpleko branschens nöjdaste kunder enligt Prognoscentrets oberoende undersökning. Med ett NKI (Nöjd Kund Index) på 77, klart över branschsnittet på 66, toppar vi listan bland över 160 utvärderade förvaltningsbolag.

digital ekonomisk förvaltning portalen laptop

Nyfiken på våra tjänster?

Önskar du en presentation av våra tjänster eller en offert anpassad efter din förenings storlek och behov? Kontakta oss för en kostnadsfri och förutsättningslös offert eller ett samtal där vi berättar mer om hur vi kan hjälpa din förening.